Djupare tankar om En komikers uppväxt (3) (450 ord)

Hej Jonas! 
 
Jag läste precis din bok En komikers uppväxt och den hade så stort intryck på mig att jag var tvungen att skriva till dig! Jag tycker att du gjorde ett bra jobb med boken, den var både intressant och bra skriven. Delarna innan varje nytt kapitel när du beskrev hur ditt liv idag är med uppträdanden och tankar inför shower var bra infall. Dock var vissa av dem lite överflödiga. Eftersom att boken är lite av en självbiografi, vissa säger mycket, vissa säger lite, tänker jag att du måste haft en ganska tuff uppväxt. Juha har inte en trevlig miljö i sitt sociala liv, och han har mycket grupptryck på sig. Han gör allt för att vara rolig. Mobbing är också en stor del av Juhas liv. Inte just att han mobbas så himla mycket, men att killar pressar han att ge sig på den svaga och redan till och med slagna barnen. Det är tråkigt att Juha går med på detta. Han borde ha bara sagt nej till allt tryck och allt krig för popularitet. Men jag kan tänka mig att det är svårt. Jag har själv aldrig varit i en sån här situation, med mobbing och att alla vill vara med de populära barnen. Så boken gav ett perspektiv som jag kommer ha med mig hela mitt liv. Det är viktigt att man visar alla sidor av mobbing. Inte bara de som mobbar och de som blir mobbads perspektiv. Det är också andra barn som inte vill mobba, men som kanske tvingas till det eller inte kan göra någonting åt att barn blir utfrysta, retade och mobbade. Världen måste jobba för att alla ska kunna bli behandlade lika.
 
Juhas situation hemma är också intressant. Det var verkligen annorlunda förr i tiden. Jag förstår naturligtvis att det alla barn inte hade det likadant hemma, men som Juha har det skulle jag inte vilja ha det. För att ta ett exempel kan man ta det att alla dörrar hemma har gått sönder för att när familjen har bråkat har de drämt igen dörren med sådan kraft att dörrarna helt enkelt har gått sönder. Först hade de köpt nya dörrar eller lagat dem, men det hade de till slut gett upp. I min familj har jag knappt bråkat någonting. Det är jag glad för. Jag skulle inte vilja leva i en familj där man bråkar så ofta som Juhas familj gör. Det här ger mig ännu ett nytt perspektiv på livet. Att jag ska vara glad över min fantastiska familj som jag har och att jag har haft en väldigt tursam uppväxt.
 
Väldigt bra bok Jonas! Jag är glad att jag fick möjligheten att läsa den. 
 
 
                        MVH Kimbo Granqvist

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0